prejudices

Jag reagerade över detta för ett tag sen och jag visste redan då att jag skulle skriva om det på bloggen. Jag har bara inte haft tiden för det.



Detta inlägg kommer handla om fördomar. Jag har ännu inte förstått varför vi människor alltid ska ha så otroligt mycket fördomar mot allt & alla?! Det är bara onödigt och du vinner ingenting på det alls, det finns ingen anledning till att ha så mycket negativa fördomar!

Om vi säger såhär; en kille som tillhör släkten Pettersson sitter och skriker elaka saker till folk. Då är helt plötsligt hela hans släkt dumma i huvudet. öööhm.. ursäkta mig? Det var inte hans SLÄKT som skrek sakerna, Det var han som person. Varför ska vi då alltid säga saker som "det är inte konstigt med den släkten", "hans familj måste ju vara störd eftersom han skrek sånt!"

1. hans släkt skrek det inte.
2. han är sig själv, i egen person.
3. trots att de är släkt så behöver de inte bete sig likadant!

Jag beter mig inte som mina bröder trots att vi är syskon. Så varför ska vi då säga att hela hans släkt är sånna?
Detta kan jag bli totalt galen på!



Det jag ser som det största problemet i ämnet om fördomar är all rasism. Folk som dömer ut personer pågrund av religion eller om de kommer från ett annat land, jag vet inte hur det är för jag är inte utländsk. Men jag vet att de har otroligt mycket fördomar emot sig.

Jag hörde faktiskt en kille säga senast idag:
"alla från afghanistan är fan helt jävla slut i skallen!"
Hur kan du säga att ALLA från afghanistan är slut i skallen?
Såvitt jag vet så bor det dryga 30 miljoner människor där och jag tror knappast att du har träffat alla. Du kanske har träffat 5-10 stycken. Alltså, hur kan man ens säga en sån sak?! En fördom mot ett land pga några personer. Bara för att de beter sig illa enligt dina åsikter så betyder inte det att alla afghaner gör det.

Varför ska vi människor alltidalltidalltidalltid gruppera folk efter utseende, religion, bakgrund, sexuell läggning osv?

Bara för att en droppe i oceanen är smutsig så betyder inte det att hela oceanen är det.

Jag tror att jag har sagt allting jag ville nu. Hoppas ni förstod hur jag tänkte och innan ni börjar strö fördomar, håll tand för tunga och tänk efter! bara för att en är elak är inte det skrivet att alla är det.

C


Det är mycket nedslående att leva i en tid, där det är lättare att spränga en atom än en fördom.
albert einstein
Anonym | 2010-08-25 @ 18:11:58

myycket bra :D

Ann-Xhan | 2010-08-25 @ 18:16:06

Sorry Jag kan inte uttala mig. Därför att jag inte har rätt att säga att jag är inte rasistisk och jag kan inte säga att jag är alldeles för rasistisk....Nu blev det fel x,3

maridja | 2010-08-25 @ 20:37:42

världen är inte perfekt. varför kan inte människor inse det och sluta bry sig så som man ser ut

SANDRA | 2010-08-25 @ 21:59:10

fin design =)

David! | 2010-08-25 @ 22:04:45

Jätte bra skrivet Cecilia! :)



Detta rasistiska är ju väldigt mycket pga perspektiv, precis som med allt egentligen. Eftersom att man i ett land kanske anser det helt okej att Säga precis som man vill direkt till personen, tex om en svensk inte tycker om maten på en restaurang så skulle han ungefär resonera, Det var jätte gott men jag var inte så hungrig! :)



Men någon som är utländsk kanske säger nej sch det var inte gott!



Så det är klart att fördommar kommer då, men det är som d säger. Alla är inte lika dana bara för att de kommer från samma släkt eller land! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0